Konsten att fotografera produkter

Hur tar man bra produktbilder? Det blir allt viktigare med produktbilder eftersom det är så många som säljer produkter på nätet i webbutiker och via sociala medier. Med en bra balans mellan produktfokus och kreativitet kan man skapa attraktiva bilder som gör att folk vill köpa produkterna. Att sticka ut ur mängden med bilder av högsta kvalitet som dessutom ser inbjudande ut med några kreativa knep kan erbjuda en stor fördel, eftersom det är stor konkurrens där ute på den snabbt expanderande virtuella marknadsplatsen.

Låt oss säga att du ska sälja en vattenkokare i glas – vilka bilder behöver du ta? Först vill vi se en tydlig bild på vattenkokaren framifrån, från sidan och några utmärkande detaljer och funktioner, som kanske den digitala displayen där man ställer in vilken temperatur man vill ha på sitt vatten. Detta är de klassiska produktbilderna som man alltid förväntar sig när man shoppar online, men ta också två bilder med en kreativ touch där man kan se produkten i sitt sammanhang och med ett mänskligt element om det passar, som t.ex. en hand. 

Här är det viktigt att komma ihåg den där manikyren innan man väljer att ha med en hand i bilden, för det är ingen som vill se torra nagelband och ojämna naglar (vanligare än man kan tro!) I exemplet med vattenkokaren kan man tänka sig att inkludera en fin kopp vid sidan av och en burk med löste eller kanske färsk mint. Sedan behöver bilderna självklart ha perfekt skärpa och raka linjer med bra perspektiv.